Thanksgiving

Afgelopen maandag was het Thanksgiving hier in Canada. Dan wordt er traditioneel (veel) kalkoen, aardappel puree en taart gegeten.

De voorbereidingen begonnen al op vrijdag. Uit school konden we gelijk beginnen met appelschillen en bodems maken voor de taarten. Wij hadden twee appeltaarten, twee kersentaarten en twee pompoentaarten. Als je nu dacht, dat zijn best wel veel taarten, we hadden ook nog een chocoladetaart voor de verjaardag van mijn gastzus Kyla.

Zaterdag gingen we gewoon rustig verder met de voorbereidingen. s'Ochtends hebben we de vulling gemaakt. Die bestaat uit aardappels, ui, brood en heel veel kruiden. Dat stamp je gewoon allemaal samen en dan heb je een vulling.

Zondag was de dag van ons diner, dus het was zondagochtend vroeg opstaan, want de kalkoen moet ongeveer 7 uur in de oven. Je begint met het afsnijden van de nek van de kalkoen en dan haal je de ingewanden eruit. Daarna schep je de vulling erin en zet je hem in de oven. Daarna zijn we verder gegaan met de andere dingen van het diner. Zo hadden we ook een grote beenham, die in aparte soort oven ging en hebben we heel veel groente gesneden. We hadden aardappel puree voor een heel weeshuis en daarnaast gekookte wortels, gemende groente uit de oven, mais en salade.

Na al die zware arbeid konden we gelukkig wel lekker eten. Het was echt super gezellig. Omdat het ook Kyla d'r verjaardag was het extra gezellig. Kylas beste vriendinnen zijn hier heel vaak en die waren er dus om mee te eten. De moeder en oma van Maxine waren er en de beste vriend van Maxine was er. Het was een drukke boel, maar wel heel gezellig.

We hadden trouwens ook echt veel te veel eten gemaakt. We hebben nu voor ongeveer 8 maanden kalkoen- en hamsoep, daarnaast kunnen we nog 2 weken bij elke maaltijd aardappelpuree eten en hebben we taart mee naar school gehad omdat het anders niet op kwam.

Dus als iemand volgend jaar met kerst of een andere gelegenheid kalkoen wilt eten, jullie weten me te vinden.

Mama

Volgend jaar met de hele familie aan de kalkoen, prepared by Jiske. Heb er nu al zin in. Snijd je zelf de kop eraf??? ??

Diana

En dan kom ik met een tupperware bakje de "leftovers" halen....?. Klinkt als een hele gezellige Thanksgiving Jis ?

Janneke Stoeltie

Ziet er allemaal heel lekker uit.

Remko

Jiske leuk om te zien dat je daar een Canadese keukenprinses bent.?

Fam Schennink

Wij kunnen niet wachten tante Iek op volgend jaar kerst! Lijkt me een top plan dat jij de kalkoen maakt! En dan ook maar als dessert 1 van de taarten.. En misschien een soort soep zoals geschreven als voorgerecht! Goed bekeken zeg ik! Dikke knuf van ons alle 4♡

Bianca

Jiske weer een leuk verhaal, vorige week miste ik jou stukje al. Ik vroeg aan Daphne of het klopte dat je niets geschreven had.

Karin

Wat leuk, Jiske, om al die Canadese gebruiken en evenementen mee te maken! En nog lekker ook. Misschien kun je volgend jaar meedoen aan heel Holland bakt en dan op de Canadese manier. Veel plezier!

Daphne

Weer een super leuk verhaal Jis!! En ik krijg uit naar de kalkoen volgend jaar!!
XX

Annet vd Wiel

Hahaha! Klinkt heerlijk allemaal.
Ben wel benieuwd naar het recept van de pompoentaart ?
De kalkoen laat ik ff “overvliegen” ?

Gera

Ha Jiske,
Leuk om je verhalen te lezen, op deze manier reizen we een beetje met je mee.
De tijd gaat wel snel he, je bent al weer bijna 2 maanden in Canada. Voelt het al een beetje als "thuis"? Ik wens je nog erg veel plezier daar en vergeet vooral niet te genieten!?

Cora

Wat een hoeveelheid eten zeg, echt too much !!! Leuk trouwens dat ik je laatst even via de Skype had gesproken, je was toen druk aardappels aan het schillen. Mooi om zo'n thanksgiving eens mee te maken. Dan zal het straks met kerst ook wel een hele happening worden qua eten.